I hele 5 år har vi på Eske ventet på at Sommerro skulle åpne, og nå er dagen endelig kommet. I det splitter nye hotellet inviteres nå både lokalbefolkningen og besøkende fra utlandet til hverdagskaffe, overnatting, møtevirksomhet, forestillinger, events og sammenkomster i et hus på hele 30.000 kvm. Vi har vært så heldige å få ta en runde på noen av rommene og satt oss ned med Merkevaredirektør Siri Løining for en snakk rundt konseptet og prosessen bak utviklingen av hotellet.
Ikoniske Sommerro på Solli Plass i Oslo ble bygget over en 13-års periode mellom 1917 og 1930 av arkitektene Andreas Bjercke og Georg Eliasson, skaperne av flere av Oslos mest ikoniske bygninger. De var påvirket av både nasjonalromantiske strømninger og italiensk nyklassisisme og innførte gulv og trapper i terrazzo, treverk og smijern, samt vegger og søyler i stukkpuss. Bygningen åpnet først som hovedkvarter for Oslo Lysverker, byens energileverandør den gangen, og sto i årevis som en klippe i lokalmiljøet. Byggverket er en fascinerende blanding av neoklassisk estetikk og funksjonalistiske elementer, og begge deler har vært til inspirasjon for utviklingen av interiøret i det nye hotellet.
Fun Fact: Selve navnet Sommerro kommer fra gatenavnet Sommerrogata 1, men mellom 1700-1900 var hele området kjent som Sommerro, et sted hvor rike landeiere bygde sine ferievillaer utenfor byen.
Designteamet som ble leid inn for å skape det totale innredningskonseptet er den internasjonale duoen GRECODECO bestående av Adam Greco og Alice Lund. Adam holder til i New York og Alice i London, og sammen har de stått bak flere av de mest ikoniske transformasjonene av historiske bygg i hotell- og restaurantbransjen de siste 10 årene. En av Eskes favoritter er hotellet THE NED i Londons finansdistrikt som er gjennomsyret av Britisk historie og følelsen av forgangne tider.
Deres designpraksis er bygget på en dyp undring over arkitektur, møbler, tekstiler og dekorativ kunst fra hele den menneskelige historien. De nyter å bringe historiske rom, unike lokasjoner og nye konsepter til live i vår tidsepoke ved å spisse det unike og legge på lag på lag med referanser fra forskjellige tidsepoker, både ekte og forestilte. Ideen er ikke å gjenskape fortiden på en stiv og historisk korrekt måte, men å tilby gjesten en romantisk, oppslukende opplevelse som føles som et nostalgisk minne, uten at man nødvendigvis kan ha opplevd det selv. Dette skaper et nivå av familiaritet og komfort som gjør at gjesten blir oppslukt i en total ny opplevelse med en behagelig følelse av déjà vu.
Paret gjorde nøye research i hver sin by da de startet på oppdraget, og gikk så helt i dybden da de endelig kom til Norge. Interiørene i Villa Stenersen, utsmykningen av Oslo Rådhus og Nasjonalmuseets utstilling med Gerhard Munte var noe av det som begeistret de mest. De besøkte også mange lokale museer i Oslo, hvor Kulturhistorisk museum med sin vakkert utsmykkede trapp var en av favorittene. Reiser rundt om i Norge inkludert Sykkulven, Ålesund og Sauda var også del av prosessen – alltid med fokus på hva 1930-talls stilen var i Norge og hvordan man skaper en moderne og forhøyet variant av dette.
HERITAGE SUITE
Resultatet er både luksuriøst og overdådig med et snev av galskap og et sterkt fokus på detaljer. Skreddersydde art deco parkettgulv, detaljer i ask, spesialdesignede møbler og monokromatiske fargevalg – særlig inspirert av Munthes malerier – danner basisen for overdådige detaljer. Disse inkluderer funksjonalistiske og art-deco inspirert belysning og lysekroner, håndknyttede tepper med rike mønstre – duoen har designet 21 forskjellige tepper til hotellet, taktile teksturer og figurative motiver og baderom i forskjellige farger marmor eller med spesialfliser.
Vi på Eske venter i spenning på at SOMMERRO og GRECODECO en dag kanskje bestemmer seg for å selge de vakre teppene og tekstilene – da står vi klare!
JUNIOR SUITE
På Deluxe og Juniorsuitene har GRECODECO laget tapeten i samarbeid med Anstey Studios i UK, en av de eldste tapetprodusentene i Europa. De følte et rettlinjet rutenett ville gi struktur til de avrundede hjørnene på Deluxe og Junior Suitene, og ble inspirert av Jaques Andets pergament-dekte vegger i stuen på det som ble en av de viktigste interiørene i denne epoken, Templeton Crocker Penthouse i San Francisco som ble ferdigstilt i 1928. GRECODECO gjenskapte følelsen ved å bruke håndlaget papir fra Nepal med en kraftig tekstur hvor de så scannet mønstret på digitalt – Junior Suitene ble dermed farget Aprikos og Deluxe Suitene Blonde.
Designerduoen følte også suitene fortjente en riktig stor seng og designet derfor en egen modell inspirert av himmelsengen i Francis Elkins dramatiske soverom i sølv fra 1929. De skapte en drøm av en seng med mønstre fra møbler og tekstiler vist i Gerhard Munthes folkloriske illustrasjoner gjennomgående i både sengepostene og polstringen på gavlene. Nattbordlampene er Eskes gamle favoritt 5321 designet av Paavo Tynell, mens lysekronene som refererer til Oslo Rådhus og Grand Hotel ble spesialdesignet og skapt i Murano glass i Venesia.
få stilenTO SØSTRE
Sommerros eget terom serverer afternoon tea og syndige mimosas på dagtid, champagne og østers på kveldstid og klassiske konserter innimellom. Det er det mest stilfulle og elegante stedet for smørbrød og kaker i hele Oslo by. Navnet stammer fra arkiktene Bjerke & Ellissens originale navn på bygningen og selve rommet er fylt av naturlig lys, en overflod av grønnplanter og et nydelig tekstil på møblementet basert på Asbjørnsen og Moes eventyr «Østenfor sol og vestenfor måne». Denne perlen ligger litt bortgjemt bak den store Ekspedisjonshallen og er Eskes nye favorittsted for små og intime møter.
få stilen